تجلیل وقدر دانی از هفته ای (استاد رحمت الله عامر، نغمه سرا )
اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان

   

 

 هفت تا چهاردهم ماه دسامبرسال 2012

رحمت عامر که شنونده گانش بیشتر وی را بنام (نغمه سرا) نیز می شناسند متولد  شهر نو کابل در سال 1336 هه،ش ، وهنرمندی است که این هقفته وی را مورد نوازش هم مسلکان وهنرمندان موسیقی افغانستان قرار داده ایم وخوشحالیم که چانس معرفی بیشتر شان ازین طریق مساعد شد و شما عزیزان را با وی بیشتر اشنا می سازیم .

عامر که به معنای تعمیر کننده و معمار و سازنده است نامی اشنا برای هنرمندان موسیقی ما ، برای شاگردان لیسه حببییه، و مرد های کاکه ای شهر نو کابل است .او از مکتب مسعود سعد به لیسه عالیی شاه دوشمشیره ارتقا کرد و از انجا با جدوجهدی که به خرچ داد  از طریق آموزش بیشتر از دارالمعلمین روشان و پیداگوژی در لیسه حبیبیه کابل لقب استادیی  مضون کیمیا ی صنوف دوازدهم  را کمایی کرد وافتخارانه به تربیه اولاد وطن پرداخت و شاگردان زیادی را تعلیم داد که عده کثیر شان تا امروز وی را استاد خطاب می نمایند واین حق مسلم شان است و افتخار ما ،

 او به درایتی که داشت سرپرستیی گروه موسیقی نوازان وهنرمندان جوان آن لیسه رانیز بدوش گرفت و سالها ازین جوانان حمایت و آنهارا راهنمایی کرد . همزمان وی نقاشی با رنگ روغنی را خوش داشت و اکنون نیز دارد ،چونکه در کابل ، به کورسهای، استاد غلام محمد میمنه گی رفت ودر آنجا بر علاوه شوق های قبلی اش ، به هنرمیناتور علاقمند شد  ونزد استاد مرحوم  روحانی آن هنر ظریف را نیز آموخت... او با این همه هنر و کمالش هنوز فکر میکرد نباید بیکار باشد  به مشکل وقت پیدا میکرد و می رفت به تمرین های عملی و نظری شطرنج و روزانه چند ساعتی به کلپ اسپ سفید     حضور می یافت و آن شوقش را نیز  به کمال می رساند ...

...او اکنون در شهر کلگری کشورکانادا با همسر و سه فرزندش زندگی خوشبختی رابه پیش میبرند.

 رحمت عامر را که مصروف ساختن کمپوز جدیدی بود در تیلفون پیدا کردم او زله وخسته از کار ش آمده بود(کنون هم معلم است ولی استاد یا معلم  درایوری  وتدریس آن در کانادا ) بدون مقدمه ای ازاو  پرسیدم از کجا شروع کردی ؟

نخست خنده ای کوتاه وبا معنی، وبعداز صاف کردن گلویش گفت ،از طفولیت به موسیقی علاقه داشتم  نخست پینجه هایم را روی آرمونیه گذاشتم ووقتیکه دیدم آنرا می توانم بنوازم وبعداز تمرینایت زیادی فهمیدم که آرمونیه راچگونه به نوازش گیرم . دومین شوقم آموختن آله ضربی زیربغلی بود و در آموزش آنهم  آنقدر تلاش کردم که می توانستم با ریتم و لی به خوبی بنوازم،  در زمان نو جوانی در مجالس  خانگی ما می نواختم وتشویق می شدم ...بعد ها با نواختن ماندو لین و گیتار هم پرداخته و دردوران تحصیل در کنسرتهای آنزمان تا سطح نوازنده خوبی خود را رساندم.

پرسیدم اکنون چه آهنگهایی آماده شنیدن داری ؟  او گفت حتا تا کنون نسبت مصروفیت های بیش از حدم بیشتر از چند پار چه  ای در یوتوب  وسایر وسایل اطلاعات جمعی ندارم

از او پرسیدم  پیرو کدام سبک هنری هستید ؟

   پیرو کدام سبک خاص نیستم به سبک خود آهنگ ساخته و میخوانم، امیدوارم با استفاده از این روش بتوانم مصدر خدمت به نوآموزان موسیقی کشور عزیزم شوم    

  او عجله داشت ومن بیشتر از آن ، باز پرسیدم؛ ...

 به همکاری کدام هنرمندان شما تا این سرحد رسیدید در حقیقت درین راه بیشتر مدیون کی هستی ؟

از بهترین دوستان موسیقی ام خوشبختانه  محترم جناب وحید  قاسمی ،(عتیق جان حمیدی
، هاشم جان عقاب ،سنائی جان فهیم)  گیتاریست های بسیار خوب کشور ما و بشیر جان دژم که از دوستان دوران طفولیتم است، محترم عبدالله جان نوابی ( شاد کام) دوست دوران معلمی و همکار بسیار خوب موسیقی ام وبعضی دیگر از هنرمندان که از دوستی با ایشان خوشحالم.

از استاد عامر پرسیدم خوش داری بیشتر به کدام نام و بخشی از فعالیت های هنری ات  شناخته شوی ؟

اوگفت من خوشحالم که بیشتر کمپوزیتور باشم ...من آواز می خوانم به خاطر پخش وشنواندن کمپوز هایم ..

متوجه شدم اونها یت شکسته نفسی میکند ودر حق خود ظلم ، چونکه من وشما شنیده ایم که اوبر علاوه  ارایه کمپوز ها ی جالبی، صدای گیرایی هم دارد ...ونوازنده نها یت با استعدادهم است .به هر حال درخت سرو همیشه سرش خم است.

بهترین مشوق شما در راه آموزش این هنرهای  والا کی ویا کی ها بوده اند

 در قدم اول فکر میکنم بهترین مشوقم  همسرعزیزم طاهره جان است ، منکه در جوانی قدرت خریداری آلات موسیقی را نداشتم از خارج کشور(اکوردیون، گیتار و ویلون ) برایم خریداری نمود و بدسترسم قرار داد شب ها و روز ها بدون خستگی و با انرژی تمام تمرین میکردم و از نواختن آنها لذت میبردم تا توانستم به کمک آنها راه خود را دریابم، بنآ همه را مدیون محبت و احسان او میدانم، ثانیآ برادرم عصمت جان ، به علاقه مندی خاصی به آهنگ هایم گوش میداد و مرا تشویق مینمود و  همچنان  محبت صفا و صمیمیت  دوستان در این راه برایم  کمک بزرگی  بوده است.

 

... قصه های تیلفونی ما کمی زیاد شد وادامه صحبت را گذاشتیم برای روز دیگر...،

مورخ سوم ماه دسمبر 2012 ،...اینباروقت کافی داشتیم وچنین به سوالهایم ادامه دادم،...

 وضعیت هنر موسیقی ما را در این اواخر به خصوص در طی دهسال اخیر چگونه ارزیابی میکنید آیا از آن راضی هستید؟

وضع هنر موسیقی را در این دهسال اخیر چندان بد نمی بینم برعکس بسیار امیدوار کننده  است،  همانطوریکه در یک جامعه افراد خوب و بد هستند  هنر موسیقی را هم همینطور نگاه کنید، مردم به سهولت خوب را از  بد  تفکیک میدهند، موسیقی دلنشین را می پسندند و تشویق می نمایند ولی موسیقی بد با عمر کوتاه خود به باد فراموشی میرود.
سوال، به کدام رادیو ها و تلویزیونهای افغانی و خارجی آهنگهای تان و به چه تعداد موجود است؟ لطفآ یکی دو نمونه آنها را اگر در یوتوب موجود  باشد لینک دهید.

تا به حال به هیچ کدام از رادیوها و یا تلویزیون ها آهنگهایم را نفرستاده ام ولی چند آهنگی را که بخاطر دوستان فیس بوک به یوتوپ گذاشته ام برای تان لینک میدهم.

(   ......................    )

پرسیدم  ، بهترین و بد ترین عمل برای یک هنر مند موسیقی چیست؟
یک هنر مند خوب باید همیشه زحمت بکشد تمرینات متداوم داشته باشد به چیزیکه دارد قناعت نکند ، همانطوریکه به پیشبرد و بهتر ساختن موسیقی خود کوشش مینماید باید از اخلاق حمیده ونیکو، خوشبینی و ترحم برخوردار باشد،
بد ترین عمل برای یک هنرمند بخیلی و حسادت، تخریب دیگران، غروربی جا است. هنرمندان باید بدانند که خداوند همه را یکسان خلق ننموده است هرکدام با مهارت های خاص و قدرت و توانائی خاصی خلق شده اند.

مثلاً؛ ... ازجمله یکی از خاطرات بد زنده گی ام  در یکی از محافل  دوستان بود که از من خواهش کردند که آهنگی برایشان بخوانم ، نمی خواستم بخوانم ، ولی مرا به زوروجبر و به کش وگیر  به استیژ بردند، به مجردیکه بالای کیبورد قرار گرفتم جناب هنرمند محفل (....؟...) مایک ها و لودسپیکر را چنان خراب کرد  که صحبت ومعذرت خواهی امرا کسی شنیده نتوانست ...(زشت ترین عملی است برای یک هنرمند ) !! عملیست برای

...درباره کاپی خوانی چه حرفی دارید؟

.... درین اواخر نهایت اوج گرفته است من به آن  موافق نیستم ،چونکه حیف پول گزافی که  به خاطر یک آهنگ (خوانده شدهء  قبلی ) مصرف می نمایند  من از جمله انانی آم که هر نوع کمپوزی را که هنرمندان ما نیاز داشته باشند می توانم بسازم ودراختیارشان بگذارم وشاید دیگران هم آماده همکاری باشند، پس چه ضرور که کاپی خوانی کنیم؟ 

 ازا وپرسیدم ، درکدام سال از کشور خارج شدید؟
 
در سال (1363 )هجری شمسی و یا( 1984) میلادی  خانه ام را ترک و تا بحال به آواره گی بسر میبرم.        
  سوال، از موجودیت اتحادیه هنرمندان چه زمانی اطلاع حاصل کردید و آنرا چگونه اتحادیه ای می دانید؟ آیا این اتحادیه می تواند زمانی، به مشکلات هنرمندان موسیقی یایانی ببخشد یانه؟

من از شروع تا به حال با این اتحادیه همکاری دارم  و نظر به تقاضای مسئول این اتحادیه آقای دژم  سرود اتحادیه را کمپوزنمودم و بعداز نواختن ، خواندن و ظبط به ایشان اهدا نمودم. اینهم لینک سرود اتحادیه هنرمندان،

(  ...   http://www.youtube.com/watch?v=CQMFQvtfyhg&list=UL

     )
اگر چه تا به حال تمام کارهای هنری ام را به تنهایی انجام داده ام یعنی آهنگ هایم را که لینک داده ام  ویا بهتر بگویم کمپوزهای خودم را  در استدیوی کوچکی که دارم با نواختن آلات مختلف موسیقی به تنهائی ظبط  نموده ام، آنهم بخاطری که هنرمندان به شهرهای بزرگ هستند و از من فرسنگها فاصله دارند.  ولی یکی از آرزو هایم همین است که درجمع هنرمندان  کارهای دسته جمعی  انجام دهیم.
سوال، شما می توانید در صورت ضرورت!! برای فعالیت های این اتحادیه وقت و هنر تانرا در خدمت سایر هنرمندان و شنونده گان محافل فرهنگی قرار دهید؟
...بلی حاضرم تا حد و امکان از هرنوع همکاری برای این اتحادیه و هر انجمنی که به خاطر کمک و آسایش افغانهای رنجدیده ما باشد دریغ ننمایم.
استاد رحمت عامر در هنگام خداحافظی گفتند  از شما سپاس گزارم که زمینه ای این گفت و شنود را برایم   مهیا ساختید شاد و خرم باشید.

و...منکه هنرمندان موسیقی افغانستان را دوست دارم برایش گفتم قسمیکه میدانید ما از جانب اتحادیه خود تصمیم گرفته ایم هنرمندان خود را در ایام حیات شان مورد نوازش وتفقد قرار دهیم واین هفته را برای شما تخصیص داده ایم  تا خاطر تانرا شاد داشته باشیم وبا توجه به زنده گی شخصی وهنری تان همه ما طور جمعی ،به شما وهنر تان قدردانی کنیم مابا طعنه ای (مرده خوب و زنده بد ) خداحافظی کردیم وخوشحالیم که از شما حضوراً یاد دهانی وتشکری میکنیم  تشکر از شما که حاظربه ارایه جوابهای مناسبی شدید و این هفته اختصاصی اتحادیه ما وسایر نشرات شهیر ومحبوب افغانی مارا با سخنان زیبای تان جالب ساختید موفقیت های مزیدی برایتان آرزو داریم کوشش کنید درین هفته  ازبهترین ها مستفید شوید  منتظر پیامها وتبریکیه ها وخوش باشهای دوستان وفامیل وهم مسلکان تان باشید از خانم گرامی تان خواهش میکنیم ، همانطوریکه برایتان وسایل موسیقی را تهییه وآنگاه شمارا مورد نوازش قرارداده بودند درین هفته آنچه را خوش دارید برایتان به پزندو میز نان  خوبی برایتان تهییه کنند ، درین هفته بیشتر بخوابید واز هوای تازه ونعمت های زمینی برخوردار شوید  بسیار خنده کنید وخوش باشید  یگان آهنگ نو تانرا  زمزمه کنید واز موسیقی لذت ببرید  که همه به شما توجه دارند و می خواهند بگویندکه (رحمت عامر  تشکر که درین سالها گوشهای مارا نوازش دادی وروان مارا محزوزنگهداشتی ) ،  همچنان شما نزد ما همان استاد بیولوژی لیسه حبییه وهنرمند موسیقی وعضو نهایت فعال  اتحادیه ما هستید که بودید. ومی خواهم از جانب هییات رهبری این اتحادیه به خاطر زحماتیکه برای تکمیل طرح لوگوی این اتحادیه با هنر نقاشی تان نیز کشیدید تشکری وابراز امتان نماییم

 اما این لوگوهنوز تحت بحث وسیع قراردارد هرگاه این  طرح مورد پذیرش اکثریت اعضا قرار گیرد وتوسط رای همه تایید گردد  افتخار همکاری شمابا  تحادیه دوچندان خواهد بود که هم کمپوزیتور سرود اتحادیه وهم نقاش لوگوی آن خواهید بود .

خداوند یار ومددگارت باد .

                     بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )

                                                             04.12.12  کوبلنز، جرمنی

 

 


December 10th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری